Bild av fotboll på en konstgräsplan.

NIU

En nationellt godkänd idrottsutbildning (NIU) vänder sig till dig som idrottar på elitnivå och vill satsa på såväl utbildning som idrott. Som NIU-elev läser du 400 poäng inom ämnet specialidrott fördelat på tre år. Förutom träning inom din idrott erhåller du bland annat kunskaper om hur den egna kroppen fungerar i tränings- och tävlingssammanhang och lär dig att använda och utvärdera träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan. Här får du möjlighet att ta del av Stockholms Idrottsgymnasiums breda utbud av idrotter samtidigt som du får en högkvalitativ utbildning.

Ansökan till en nationell idrottsutbildning sker i två steg:

1. Ansök till din idrott senast den 1 december. Ansökan hittar du under respektive idrott på vår hemsida. Du blir därefter kallad till provträning samt intervju.

2. Ansök till skolan samt till det program som du vill gå via Gymnasieantagningen.

Träningar

Våra elever tränar på några av Stockholms bästa idrottsanläggningar tillsammans med tränare som är ledande inom sin idrott. På vår hemsida kan du läsa mer om hur träningarna ser ut inom just din idrott.

Re- och prehabiltering

Genom vårt samarbete med Bosön får eleverna föreläsningar inom näringslära, träningslära, idrottspsykologi m.m. för att lära sig förebygga skador. Om du som elev blir skadad har du tillgång till Capio Artro Clincis expertis inom rehabilitering och fysioterapi. Vi samarbetar även med Naprapathögskolan som erbjuder kostnadsfria behandlingar.

Mat

Vi är mycket angelägna om att våra elever får i sig rätt sorts mat för att orka med såväl skolarbete som att prestera på träning. För att ge eleverna möjlighet att äta lunch i anslutning till sin träning erbjuder skolan matkort två dagar i veckan.

Biträdande rektor & NIU-ansvarig

Fredrik Sohlberg