Kvinnlig skidåkare åker nerför en backe i hög hastighet.

Alpint

Stockholms Idrottsgymnasium är ett högskoleförberedande alpint gymnasium där du får en gymnasie- och idrottsutbildning av högsta kvalitet, samtidigt som du kan vara med och skapa kontinuerliga framgångar för din förening. Du kan söka till samtliga av skolans program när du söker NIU på Stockholms Idrottsgymnasium.

Skicka in din ansökan senast 1 december här!

Varför NIU Alpint på Stockholms Idrottsgymnasium?

• Ett renodlat idrottsgymnasium i Stockholms innerstad som både ger stöttning i ditt idrottsutövande och i dina studier.
  • En unik möjlighet att fortsätta din skidkarriär samtidigt som du får behörighet till högskola och universitet.
  • Erfarna och kompetenta tränare som skapar skidåkningsutbildning av mycket hög klass.
  • Närhet till Arlanda underlättar för flyg till Alperna, inomhusbackar och tävlingar i norr.
  • Fokus på att både förebygga och behandla skador med närhet till Sveriges bästa medicinska support.
  • En förståelse för att skidåkare är borta en längre tid på läger eller tävlingar och en bra plattform för undervisning på annan ort.
  • Mycket starkt stöd och samarbete med alla Stockholms alpina klubbar som tillsammans med skolan är initiativtagare till NIU Alpint i Stockholm.

Utbildningen sker i samarbete med samtliga Stockholms alpina klubbar: Djurgårdens IF Alpinförening, Huddinge Slalomklubb Alpina, Järfälla Alpina Klubb, Lidingö Slalomklubb, Mälaröarnas Alpina Skidklubb, Saltsjöbadens Slalomklubb, Sollentuna Slalomklubb och Täby Slalomklubb

Frågor till NIU Alpint

Vart tränar man och hur ofta?

Hur är träningarna uppbyggda?

Hur går uttagningarna till?

På vilket sätt underlättar SIG:s NIU det för eleverna?

Vilka borde söka NIU på SIG?

Alpint

Erica Hillrings